woensdag 8 januari 2020

2020-01-07 | Voorpret



Vijfentachtig nachtjes


Ik stel ons even voor voor wie ons nog niet kent. Ik ben Jolanda, 56 jaar, moeder van twee volwassen zonen. Ik woon in Mooi Achterhoek, het mooie Doetinchem met mijn partner Gerbrand. Ik ben afgekeurd omdat ik een zwaar motorongeluk heb gehad en ben gaan wandelen in 2018. Puur om mijn lichaam uit te dagen en te zien waar mijn grens ligt. Daar ga ik ook regelmatig overheen, maar that’s me. Brigitte Winkelman is mijn nichtje, 45 jaar, gehuwd met Michel, zoon en dochter en heeft tijd om te werken en dat doet ze dan ook graag 😀. Net als sporten, iets met gewichten, tillen, springen, body......nogwattes. Wij hebben vorig jaar samen 615 km gewandeld en we wandelen nog steeds! 
Bij toeval, in oktober 2018, kwamen we erachter dat we beide deze pelgrimstocht (de Compostella, maar welke wisten we toen nog niet) een keer zouden willen lopen. Daar bleef het toen een beetje bij. Totdat we vaker samen tochten gingen wandelen in de omgeving  (en nu ook het Marskramerpad nog aan het wandelen zijn) en zij mij op mijn Pieterpad meerdere keren heeft vergezeld. Tijd om een datum te prikken dus en zo geschiedde.

v.l.n.r.: c'est moi en BB


De voorbereidingen en het aftellen voor onze camino van Porto naar Santiago de Compostella en door naar Finisterre, zijn heel voorzichtig begonnen. De planning is de hele maand april voor zo'n 400 kilometer. Ruim de tijd, maar zo kunnen we eventueel, indien noodzakelijk, rustdagen inplannen en misschien nog de toerist uithangen
😎. Zijn we eerder klaar, gaan we misschien eerder naar huis.
Wij doen dit niet uit geloofsovertuiging of om ballast kwijt te raken (al zou een paar kilo wel mooi zijn), maar omdat we het willen wandelen. Nu zijn we in de gelegenheid en gaan het doen ook! BB is inmiddels in het bezit van haar nieuwe "grote vriend" en wandelbroek.  De GPX routes staan al in GURU opgeslagen sinds enige maanden, zelfs die naar "het einde van de wereld". Tijdens onze gezamenlijke wandeluren bespreken we wat we nog moeten aanschaffen, waar in te schrijven, vliegtickets, eten, slapen etc. etc. etc. Vorig jaar juni heb ik het Pieterpad in een kleine maand in één keer gelopen van noord naar zuid als voorproefje op deze camino. Niet onvoorbereid, maar na veel lezen en toch ook al wel met de nodige kilometers in de benen. Dit avontuur doen we ook niet op de dolle pof, al heb ik er al veel minder moeite mee (ben een controlfreak), maar eerst nog een lezing bijwonen van twee die-hard-camino-dames.
Wij hebben de route al uitgestippeld, nu nog een lijstje vragen beantwoord zien te krijgen. Mijn belangrijkste vraag, of angst, is wel de bedwants. Hebben die een heerlijk leven in de albergues of nemen zij vakantie wanneer wij aankomen? Ik heb zo'n hekel aan alles wat kruipt en vliegt
😖!
Oké, nog vijfentachtig nachtjes slapen, dan vliegen we naar Porto. Hoe dan precies 
verder ...... ach dat zien we nog wel. Eerst maar eens bij de dames op bezoek en dan....... sen...... voetje voor voetje en niet denken maar doen!



Ik zal zo af en toe hier de vooruitgang schrijven van onze voorbereidingen. Ik ga proberen ook het "saaie/droge" gedeelte met de nodige humor en zelfspot te schrijven. Eveneens plak ik weer voldoende links in met handige, grappige of totaal onzinnige informatie. Daarvoor klik gewoon op de geel/oranje-achtige woorden.
Vind je het leuk, laat een reactie achter (door deze link in je browser te openen), maar vermeld dan even je naam. Want ook onze namen weet je inmiddels
😀. Vind je het minder leuk, klik gewoon rechts in je browser de pagina dicht.






  

1 opmerking: